Taiteilija tuntematon

Alexander Wulffert

postitirehtööri 1833–1855

Wulffert (1790–1855) siirtyi sanomalehtimiehen tehtävästä virkamieheksi. Hänet valittiin, koska hän oli poliittisesti luotettava ja ymmärsi sensuurin luonteen ja tarpeen. Kielitaitoisena hän pystyi hoitamaan kirjeiden ja sanomalehtien sensuuria. Wulffertin asema oli heikompi verrattaessa edeltäjäänsä. Wulffert kiinnitti erityistä huomiota postinkuljetukseen ja suositteli nelipyöräisiä vaunuja kaksipyöräisten rattaiden sijaan. Ne eivät kuitenkaan yleistyneet. Hänellä oli myös taiteellisia harrastuksia ja hän kiinnitti huomiota postitorvien sointuvuuteen. Hänen mielestään postiljooneille olisi pitänyt järjestää soitonopetusta.

Wulffert syntyi Viipurissa ja opiskeli Tartossa ja Turussa. Hän toimi opettajana 1809 lähtien, Suomen valtiosihteerin palveluksessa 1823–25 ja toimittajana 1826–1833.

Postihistoria Suomessa

  • Ulkomaanpostin kuljetus oli huonoa ja kallista. Kirjeet kulkivat yksityisesti laivoissa, mutta 1835 postin kuljetus ulkomailta Suomeen kiellettiin, ettei postimaksuja menetetty.
  • Höyrylaivaposti kulki ensimmäisen kerran Suomen ja Ruotsin välillä 1836.
  • Höyrylaivapostiliikenne kehittyi.  Vuonna 1839 tehtiin sopimus höyrylaivayhtiön kanssa reiteistä Helsinki-Tallinna ja Turku-Tukholma.
  • Ehiökuoret ja paketit tulivat käyttöön 1845 ja ensimmäiset kirjelaatikot paikkakuntien keskustoihin.
  • Lähetysten yhteistä taksaa kokeiltiin 1845–1850. Maksu määräytyi pelkän painon, ei enää sekä painon että matkan pituuden mukaan.
  • Postitalonpoikajärjestelmästä luovuttiin ja siirryttiin postiljoonijärjestelmään (kestikievarit) 1846.
  • Kansainvälinen postinkulku parantui. Venäjän ja Ruotsin välille postisopimus 1846. Leimoihin lisättiin paikkakunnan lisäksi päivämäärä.
  • Yli 486 000 kirjelähetystä, 0,18/asukas vuonna 1845 (maksetut 283 000, vapaat 202 000)
  • Yli 885 000 kirjelähetystä, 0,33/asukas vuonna 1855 (maksetut 558 000, vapaat 327 000)
  • Postikonttoreita 37 vuonna 1852.

Suomi

  • Suomen ensimmäinen höyrylaiva, Ilmarinen, valmistui 1833.
  • Elias Lönnrotin Kalevala julkaistiin 1835.
  • Ilmatieteen laitos aloitti toimintansa 1838.
  • Maamme-laulu esitetään ensimmäistä kertaa Floran päivän juhlassa Helsingissä.
  • Jalkapuurangaistus lakkautetaan 1848.
  • Rautateitä alettiin suunnitella henkilöliikenteelle 1850-luvulla.
  • Helsingin tuomiokirkko, silloinen Nikolainkirkko, vihittiin käyttöön 1851.
  • Asukasluku 1,65 milj. vuonna 1851.

Muu maailma

  • Venäjän hallitsijana itsevaltias Nikolai I 1825–1855.
  • Venäjän hallitsijaksi vapaamielinen Aleksanteri II 1855 (-1880) -> uudistusten aikaa.
  • Krimin sota 1853–1856 Venäjän ja Turkin välillä, joka myöhemmin laajeni Ranskan ja Englannin julistettua sodan Venäjälle.
  • Brittiläinen imperiumi luopuu orjuudesta 1834.
  • Postimerkit otettiin käyttöön ensimmäisenä maailmassa 1840 Englannissa.
  • Samuel Morse patentoi lennättimen 1837. Järjestelmiä alettiin ottaa käyttöön 1840-luvulla.
  • Marlboro-merkkisten savukkeiden myynti alkoi Englannissa 1847.
  • Euroopan hullu vuosi 1848, jolloin useita vallankumouksia.
  • Jalkapallolle laadittiin ensimmäiset nykyaikaiset säännöt 1848.
  • Ensimmäinen kaupallinen jäätelötehdas avattiin Baltimoressa 1851.
  • Keksittiin öljyn tislaus ja öljytuotteiden valmistaminen alkaa maaöljystä 1852.
  • Louis Vuitton avasi ensimmäisen liikkeensä 1854.
  • David Livingstone kävi ensimmäisenä valkoihoisena Victorian putouksilla 1855.